Decizia de ultimă ora a Curtii Constituționale: Impunerea măștii de protecție în spații deschise este neconstituțională

1.089

Ordonanța de urgență privind impunerea măștii de protecție în aer liber este neconstituțională. Decizia a fost luată marți de către Curtea Constituțională, care spune că Ordonanța de guvern ce reglementează măsurile luate în contextul pandemiei, între care obligativitatea purtării măştii în spațiile deschise, este neconstituţională din motive care ţin de procedura legislativă, și nu de fond. CCR contestă modul în care a fost adoptată OUG, în lipsa avizului Consiliului Legislativ.

Consecința ar putea fi anularea de către instanțe a amenzilor date începând din noiembrie 2020 și care nu au fost plătite, în procese care nu au o decizie definitivă.

Curtea Constituțională a anunțat, printr-un comunicat de presă, că în ședința de marți a admis, cu unanimitate de voturi, excepția de neconstituționalitate și a constatat că este neconstituțională, în ansamblul său, Ordonanță de urgență a Guvernului nr.192/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum și pentru modificarea lit.a) a art.7 din Legea nr.81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.

Curtea a constatat neconstituționalitatea în ansamblu a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.192/2020, invocând că a fost adoptată cu încălcarea prevederilor constituționale referitoare la avizarea proiectelor de acte normative de către Consiliul Legislativ.

Curtea precizează că, prin efectul acestei decizii,rămân în vigoare celelalte prevederi din Legea 55 și din Legea 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, urmând să fie eliminate doar dispozițiile cuprinse în OUG 192/2020.

În acest caz, Curtea Constituțională a fost sesizată de către un student care a fost amendat și care a contestat amenda în instanță.

Prin OUG 192, Guvernul a modificat articolele din Legea 55 privind impunerea măștii de protecție și posibilitatea ca angajatorul să poată decide organizarea activității în regim de telemuncă fără a mai cere consimțământul angajatului.

Modificările aduse de guvern prin ordonanța 192 din 5 noiembrie 2020:

Articolul 13, litera a), se modifică și va avea următorul cuprins:

a) obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă;
În forma inițială, articolul 13 din Legea 155 instituia:

“obligativitatea purtării măştii de protecţie în spaţiile publice închise, spaţiile comerciale, mijloacele de transport în comun şi la locul de muncă”.
Prin urmare, din OUG a dispărut sintagma “spaţiile publice închise”, ceea ce înseamnă obligativitatea purtării măștii și în aer liber.

2. Articolul 17 se modifică și va avea următorul cuprins:

Pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.

3. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins:

Pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați, organizează programul de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră.
4. La articolul 38, după alineatul (1^2) se introduce un nou alineat, alineatul (1^3), cu următorul cuprins:

În perioada noiembrie 2020-31 decembrie 2020, prin excepție de la prevederile alin. (1), prin ordin al ministrului educației și cercetării, în baza hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență și analizei situației epidemiologice la nivel național, se pot dispune suspendarea activităților care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ și continuarea activităților didactice în sistem on-line.

Explicațiile lui Augustin Zegrean

Fostul președinte al CCR, Augustin Zegrean a explicat pentru HotNews.ro că decizia dată marți va intra în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial, iar până atunci se va aplica în continuare OUG:

“Din momentul în care se publică în MO, curge termenul de 45 de zile iar Guvernul sau Parlamentul este obligat ca în cele 45 de zile să pună în acord legea cu decizia CCR”.

Decizia CCR nu are nicio legătură cu amenzile care au fost aplicate pentru că legea a fost în vigoare. În cazul celor care au decizie în instanța aceia rămân cu banii luați. Atenție, decizia CCR nu se aplică de azi pentru că și acum când vorbim se pot aplica amenzi pentru că decizia nu este publicată în MO.

Decizia nu are efect retroactiv. Nu anulează faptele sau amenzile aplicate înainte. Amenzile nu vor putea fi anulate pentru că decizia va produce consecințe doar de la data intrării ei în vigoare, pentru că atunci când au fost date, hotărârea Guvernului beneficia de „prezumția de constituționalitate”.